Osteoporose of Artrose?

Artrose en osteoporose worden regelmatig door elkaar gehaald. Onterecht. Het is wel heel wat anders. Artrose heeft met uw gewrichten te maken. Osteoporose met uw botten.

Artrose is een aandoening van het kraakbeen. Je vindt het aan de uiteinden van de botten op de gewrichten. Het voor een vloeiend verloop van de dagelijkse bewegingen. Bij artrose levert kraakbeen in aan kwaliteit. Dat is een langzaam proces. De gevolgen van artrose kunnen zijn: pijn, startstijfheid, zwelling van het gewricht en functieverlies.

De behandeling kan bestaan uit fysiotherapie, pijnmedicatie en soms operatief ingrijpen (nieuwe heup/knie). Een essentieel onderdeel is bewegen. Niet hard sporten, maar goede en verantwoorde bewegingen van uw artrotische gewricht. Dat lijkt vreemd omdat sommige bewegingen mogelijk stijf verlopen of zelfs pijnlijk zijn. Ondanks deze problemen zorgt bewegen aantoonbaar voor een zo goed mogelijke kwaliteit van het kraakbeen. Nogmaals u moet niet overbelasten, maar zeker niet stil zitten. Rust roest!

Osteoporose of botontkalking ontstaat meestal door snelle afbraak en vertraagde opbouw van bot. Inmiddels hebben 800.000 mensen van 50 jaar of ouder osteoporose en dat aantal neemt toe. Osteoporose komt bij 1 op de 3 vrouwen voor en bij 1 op de 7 mannen. Er spelen vele factoren een rol bij het ontstaan. Het is een ingewikkeld samenspel van voeding, hormonen, erfelijkheid en beweging. De symptomen kunnen zijn; pijn, spontane botbreuken en bewegingsbeperkingen.

Specifiek voor sterke botten is bewegen met gewicht (zwaartekracht). De druk op botten zorgt ervoor dat botten sterker blijven. Zwemmen bij osteoporose is dus minder goed dan wandelen. De laatste wetenschappelijke onderzoeken tonen de voordelen van krachttraining aan.

Er komt steeds meer bewijs dat bewegen het beste medicijn is tegen gewrichts- en botproblemen. Maar verantwoord bewegen is daarbij wel van belang. Vraag ons gerust wat in uw situatie de beste beweegoplossing is.

Bron: www.mtcfysiotherapie.nl